Branding

Gepost door Tom van der Lugt op Dec 13, 2018 12:52:23 PM

branding_blog_photo 

Branding is één van de belangrijkste onderdelen van ieder bedrijf. Groot of klein, B2B of retail, ieder bedrijf heeft een branding nodig. Een effectieve branding strategie geeft je een grote voorsprong op je concurrentie. Maar wat betekent "branding" precies? Hoe beïnvloed het een klein bedrijf zoals de jouwe? 

Wanneer je een eigen bedrijf hebt gestart zal je er vroeg of laat achter komen dat je een branding nodig gaat hebben. Het maken van een branding is zo makkelijk nog niet, aangezien er een hoop bij komt kijken. Om het even wat duidelijker op een rijtje te zetten hebben we alles voor jou in een stappenplan gezet.

 

Om goed te begrijpen wat branding inhoud, kijken we even terug naar de geschiedenis van branding. In zijn beginsel komt het woord "branding" van brandmerken. Het was vroeger namelijk een gewoonte om koeien te brandmerken om te laten zien dat deze van jou zijn. Ook werd dit gedaan bij bijvoorbeeld boten, wijn vaten en nog veel meer. In zekere zin werd het dus gedaan om bekend te maken wie de eigenaar is van het dier of voorwerp. 

 

 

1. Waarom

Het kan een behoorlijke opgave zijn om jouw eigen brand in elkaar te zetten. Voordat je begint met het in elkaar zetten van jou brand, is het handig om even goed na te denken en jezelf de volgende vragen te stellen:

  • Wat wil ik bereiken met mijn brand?
  • Hoe lang moet deze brand bestaan?
  • Wat is de persoonlijkheid van mijn brand?

 

Wat wil ik bereiken met mijn brand?

Om een goede brand neer te zetten zal je eerst moeten bedenken wat je precies wilt bereiken met je brand. McDonald's heeft bijvoorbeeld als doel gehad dat ze een tussenstap wilden worden tussen een restaurant en een snackbar. 

 

Hoe lang moet deze brand bestaan?

Is het de bedoeling dat jouw brand voor altijd blijft bestaan? Of wil jij je daar niet op focussen? Een Tesla zal bijvoorbeeld altijd blijven ontwikkelen en steeds met nieuwe technieken komen om zichzelf te blijven verbeteren. Terwijl Dell er voor kiest om zich niet verder te ontwikkelen.

 

Wat is de persoonlijkheid van mijn brand?

Eigenlijk zijn alle visuele aspecten van jouw brand wat de persoonlijkheid bepaald. Denk hierbij aan jouw logo, jouw huisstijl, kleuren en type afbeeldingen etc.

 

2. Wie

Voordat jij je grafische ideeën op papier kan zetten, moet je eerst vaststellen wie je wilt bereiken met jouw brand. Dit kan je doen door een buyer's persona te maken.

Een buyer's persona is een fictief karakter die meerdere klanten of bezoekers representeert. Een voorbeeld hiervan is "Korting Karin", zij wilt over het algemeen alleen maar inkopen doen wanneer er kortingsacties actief zijn. Door je buyer's persona goed in te stellen, kom je er precies achter wie je eigenlijk moet benaderen.

Dit zal het veel makkelijker maken om bijvoorbeeld je marketing goed in te richten. Hiermee heb je een beeld gecreëerd van wat je klanten willen. Als je weet wat ze willen dan focus jij je daar meer op.

Gegevens die je bijvoorbeeld kunt vragen van de potentiële klanten zijn:

  • Hun leeftijdscategorie: In welke leeftijdscategorie valt het grootste gedeelte van de klanten in?
  • Geslacht: Zijn er meer mannen of vrouwen in de groep die je target?
  • Opleidingsniveau: Komen ze van het MBO, HBO of van de universiteit?
  • Wat voor soort werk ze hebben: Werken ze voor zichzelf? Werken ze voor een corporatie? Hebben ze meerdere bedrijven? Zoeken ze naar werk?
  • Hun levensstijl: Hoe spenderen ze hun werk tijd en hun vrije tijd?
  • Hun problemen: Waar lopen ze tegen aan? En hoe kan jij ze hier in helpen?

Vervolgens kan je met deze informatie jouw marketing content volledig naar jouw klant schrijven. Het heeft bijvoorbeeld geen zin om rollators aan te bieden aan jongeren onder de 30 jaar. Zo heeft het ook geen zin om kinderluiers aan bejaarde mensen te verkopen. 

 

3. Hoe

Nu gaan we bepalen hoe je het beste je markt aan kan spreken. Zijn ze erg bezig met social media (Facebook, Twitter en Instagram)? Of zijn ze wat ouder en lezen jouw klanten vaak een krant? Probeer hier op in te spelen. Een advertentie in de krant zal niet veel jongeren aantrekken. Maar dezelfde jongeren spenderen wel een aantal uur per dag op apps zoals Instagram en Facebook. Ook zal je de volgende dingen uit moeten zoeken:

  • Welke toon van aanspreken je gebruikt voor jouw aanbiedingen. Hier vallen jouw bedrijfsnaam, tagline en brand beloftes ook onder.
  • Welke kleuren je wilt gaan gebruiken. Wanneer je gebruikt maakt van een bepaald aantal kleuren - meestal zijn dit niet meer dan 3 kleuren - dan geeft dit een herkenningspunt wanneer je dit goed in je website verwerkt. 
  • Welke tekst fonts je gaat gebruiken voor je branding. Dat je ervoor zorgt dat je de zelfde lettertypes hebt op je flyer, je website en op je raambelettering etc. 

Met deze informatie kan je een aantal goede herkenningspunten toevoegen aan jouw branding, waardoor mensen onbewust meer vertrouwen in jouw bedrijf kunnen krijgen.

 

4. Welke

Wanneer jij je brand zelf maakt, is het handig om van goedkope (en soms gratis) tools gebruik te maken:

  • Open source website software zoals WordPress.org kan je helpen om zelf je website te maken. Dit is praktisch gratis omdat je alleen zelf je hosting en domeinnaam hoeft te betalen.
  • Open source desktop software zoals openoffice.org helpt je om branding materialen zoals ebooks, web ads, graphics en presentaties te maken.
  • Online foto's bijwerken en afbeeldingen creëren is makkelijk en goedkoop met PicMonkey
  • Social media geeft je een gratis paradijs om jouw brand op te delen. Je betaald natuurlijk alleen met jouw tijd, maar dat zal altijd goedkoper zijn dan het gebruiken van Google Ads.

Ook is het handig om gebruik te maken van een project management systeem. Hierin kan je alles bijhouden wat je nog moet doen en al gedaan hebt voor jouw branding. Een gratis project management systeem is bijvoorbeeld: Asana.

 

 5. Meer

Wanneer je verantwoordelijk bent voor je eigen brand, is het belangrijk om een "lerende mindset" aan te houden. Blijf up-to-date met wat er wel en niet goed werkt om een goede memorabele brand op te bouwen, zoals visuele marketing!

 

Conclusie:

Je branding op één rij hebben is van groot belang. Dit is iets waar je tijd voor zal moet nemen en 100% zeker over moet zijn. Je wilt natuurlijk wel iets creëeren waar je zelf trots op bent. Alle benodigdheden zijn er al om jouw branding naar voren te brengen, jij moet alleen de stap zetten naar het begin van jouw eigen branding.

Abonneer hier!

Recente Blogs