11 kleuren en de psychologie erachter

Gepost door Tom van der Lugt op Dec 20, 2018 1:25:03 PM

 11kleuren en de psychologie erachter

 

Kleuren zijn een belangrijk aspect van jouw branding. De juiste kleuren zorgen ervoor dat jouw boodschap op de juiste manier overkomt. Of je nu een speelgoedbedrijf bent die een betere connectie met jongeren wilt maken of een drogisterij die het vertrouwen met zijn klanten wilt versterken. Kleuren psychologie kan helpen een sterke herkenbare brand te maken. In deze blog leggen we uit wat kleuren psychologie in houd en welke kleur wat betekent.

 

Wat houd kleuren psychologie in?

Kleuren psychologie is de studie van de relatie tussen kleuren en mensen. Het doel is het beïnvloeden van je dagelijkse beslissingen door middel van kleuren zoals producten die we kopen. Hebben kleuren op de verpakking van een product invloed op de winkel bij wie wij iets kopen?

 

Het korte antwoord is ja! Maar waarom? Het gedeelte ligt wat ingewikkelder, namelijk: de betekenis van kleuren hebben een impact op keuzes die wij maken in het leven. Dezelfde kleur kan ook verschillende betekenissen hebben die afhankelijk zijn van bijvoorbeeld geslacht, locatie, waarde en andere factoren.

 

colors-148957_960_720

 

 

1. Rode kleur

Marketing kleuren, zoals rood, trekken veel aandacht. De kleur rood heeft te maken met enthousiasme, passie, angst, energie en actie. Het kan je opgevallen zijn dat sommige merken rood gebruiken voor Call to Actions (CTA's) zoals 'bestel nu' knoppen. Ook kan de kleur rood verwerkt worden in de verpakking van producten in de schappen om zo meer op te vallen. 

 

Volgens de psychologie van kleuren, is rood de meest intense kleur. Dus zal de kleur rood de sterkste emoties uitlokken. Rood kan ook duiden op gevaar, dus je moet voorzichtig zijn met het gebruiken van deze kleur. Als de kleur rood niet mooi in je design past, kan je deze kleur het beste alleen maar in knoppen gebruiken oftewel kort gezegd in kleine elementen.

 

Rood is een iconische kleur die gebruikt wordt door grote merken zoals Youtube, Coca-Cola en MediaMarkt. Rood kan je een gevoel van honger of trek geven. Vandaar dat Coca-Cola dit gebruikt. Omdat ze ook het woord 'happiness' benadrukken in hun brand zorgt dit ervoor dat de rode kleur verbonden word aan blijheid.

 

Schermafbeelding 2018-12-18 om 12.13.24

 

 

2. Oranje kleur

In kleuren psychologie, staat oranje voor creativiteit, avontuur, enthousiasme, succes en balans. De kleur oranje voegt een beetje speelsheid toe aan foto's website of marketing materiaal. Ondanks zijn aantrekkelijke kleur, is oranje niet zo commanderend als dat rood is. Veel marketeers gebruiken de kleur nog steeds voor gebieden of call to actions waar ze de aandacht naar toe willen trekken.

 

De betekenis van de kleur oranje is echt goed te zien in logo's zoals Nickelodeon en The Home Depot. Nickelodeon is een televisie kanaal voor kinderen, dus de speelse oranje kleuren passen goed bij het logo en representeren de creativiteit en speelsheid erg goed. The Home Depot verkoopt meubilair voor in je huis. Veel klussers gaan naar The Home Depot om materialen te kopen om hun huis mee te renoveren of aan te passen. Het oranje logo staat hier voor creativiteit.

 

Schermafbeelding 2018-12-18 om 14.04.38

 

 

3. Gele kleur

In kleuren psychologie staat geel voor alles dat met zonneschijn te maken heeft. Het straalt de gevoelens van geluk, positiviteit, optimisme en de zomer. Ook kan het voor bedrog of waarschuwingen staan. Sommige brands gebruiken de gele kleur als achtergrond of omlijning van hun website design. Je kunt er ook voor kiezen om boven aan je pagina een gele balk te maken met "gratis verzending" als het bij de rest van je design past. Een klein beetje geel kan er voor zorgen dat je bezoekers jouw winkel vergelijken met iets positiefs.

 

De kleur geel wordt gebruikt door brands als Ferrari en Ikea. Veel mensen dromen over het rijden van een Ferrari. Het luxe automerk associeert zichzelf met vrolijkheid, de zomer en een zorgeloze levensstijl. De Ikea gebruikt ook geel in hun branding. 

Wat heeft het kopen van meubilair te maken met vrolijkheid? 

Nou, laten we even kijken naar wie er waarschijnlijk geïnteresseerd is in de producten van de Ikea. Veel mensen die net voor het eerst een eigen huis hebben gekocht of voor de eerste keer gaan verhuizen, gaan naar de Ikea om meubels te kopen voor hun nieuwe huis. Deze mensen gaan dit hoofdstuk van hun leven meestal in met veel vrolijkheid en optimisme voor de nieuwe veranderingen. Dit zorgt ervoor dat geel erg goed bij de branding van Ikea past.

 

Schermafbeelding 2018-12-18 om 14.21.35

 

 

4. Roze kleur

Roze is een populaire kleur voor brands die vooral mensen van het vrouwelijk geslacht als doelgroep hebben. In kleuren psychologie staat de roze kleur voor vrouwelijkheid, speelsheid, kinderlijkheid en onvoorwaardelijke liefde. Sommige brands hebben ervoor gekozen roze te gebruiken voor hun verpakkingen die bedoeld zijn voor speelgoed voor meisjes. Andere brands gebruiken de roze kleur in hun logo, website design, of om een bepaald bericht op te laten vallen.

 

Omdat de roze kleur voor vrouwelijkheid staat, is het geen verassing dat grote brands zoals Victoria's Secret en Barbie er zo enorm veel gebruik van maken. Victoria's Secret heeft zelfs één van haar brands Pink genoemd. Ze gebruiken op hun website een combinatie van roze en zwart om belangrijke marketing details op te laten vallen. Hun logo en bepaalde marketing zijn ook roze. Op de website van Barbie zijn alle call to actions aangegeven met een licht roze kleur. het bovenste menu en het uitschuif menu maken ook op een subtiele manier gebruik van de kleur. De verpakkingen en hun logo maken natuurlijk ook gebruik van de roze kleur.

 

Schermafbeelding 2018-12-18 om 14.58.23

 

 

5. Groene kleur

In de kleuren psychologie staat de kleur groen voor de natuur en vermogen. Groei, vruchtbaarheid, gezondheid en vrijgevigheid zijn een aantal positieve betekenissen voor deze kleur. De groene kleur draagt ook een aantal negatieve gevoelens met zich mee, zoals jaloezie. Als jij in de gezondheid of fitness niche zit, kan je er voor kiezen om wat meer groen aan je website toe te voegen. Dit kan je bijvoorbeeld doen door jouw logo een groen tintje te geven, of je banner afbeelding wat groene tinten te geven.

 

Het gebruik van de groene kleur is vooral populair gemaakt door brands als John Deere en Roots. John Deere's brand draait volledig om natuur. De landbouw en agricultuur staan centraal in hun producten lijn. De kleur groen is zodanig in hun branding verwerkt dat zelfs hun producten dezelfde kleur groen hebben als die van het logo. Op die manier, wanneer iemand een product van John Deere ziet, zal hij deze meteen herkennen en associeren met het bedrijf. 

 

Roots is een mode bedrijf. Wanneer je hun banner bekijkt zie je dat de modellen zich vooral bevinden in natuurlijke buitenomgevingen. Het groene logo past perfect bij het natuurlijke imago dat ze bij zich dragen en trekt vooral buitenmensen als klanten aan. Zelfs als je product niet specifiek bij een niche hoort, kan je de juiste kleuren dus wel gebruiken om een specifieke doelgroep aan te trekken.

 

Schermafbeelding 2018-12-18 om 15.11.56

 

 

6. Blauwe kleur

in de kleuren psychologie heeft de kleur blauw een nauwe relatie met de zee en de lucht. Stabiliteit, harmonie, rust, kalmte en vertrouwen zijn een aantal gevoelens die op kunnen komen bij het gebruik van deze kleur in je branding. Anderzijds heeft blauw ook een aantal negatieve effecten aan zich hangen, zoals depressie en een koud gevoel. Ook de blauwe kleur kan goed gebruikt worden in bijvoorbeeld je logo of je menu. Sommige websites hebben hun garantie statement, vertrouwen certificaat of gratis-verzending icoon in een blauwe balk staan, om het vertrouwensaspect te vergroten.

 

Tech giganten zoals Facebook, Twitter en Skype gebruiken vaak blauw in hun marketing campagnes. Ook verkopers als Walmart en Oral-B gebruiken deze kleur. Walmart gebruikt de kleur blauw om hun klanten een gevoel van vertrouwen en ontspanning te geven. Uiteindelijk is Walmart ook een winkel waar je boodschappen en shoppen allebei in één keer kan doen. Ze hebben hier namelijk letterlijk alles wat je zoekt, van boodschappen, tot meubels, tot bouwmaterialen.

Oral-B is een gebit's gezondheid brand die tandenborstels verkoopt. De gezondheidsbranche, zoals Oral-B, kan blauw gebruiken in hun branding om hun bezoekers een gevoel van kwaliteit, betrouwbaarheid en veiligheid te geven.

 

Schermafbeelding 2018-12-18 om 16.46.19

 

 

7. Paarse kleur

Volgens de kleuren psychologie, is paars een koninklijke kleur. Aan deze kleur zijn onder andere macht, adel, luxe, wijsheid en geestelijkheid verbonden. Kijk wel uit met het gebruiken van deze kleur, want als je het te veel gebruikt kan het een gevoel van frustratie afgeven! Men ziet overmatig gebruik van deze kleur als arrogant. Je kan paarse tintjes toevoegen aan bepaalde elementen zoals een gratis verzending balk, je logo en als accent in je informatieve grafiekjes.

 

Paars is een kleur die gebruikt wordt door brands als Hallmark en Yahoo. Als je beide websites bekeken hebt dan weet je dat paars een accent kleur is. Op de website van Hallmark is te zien dat de logo en het menu paars gekleurd zijn, maar de rest van de website gebruikt een variatie van andere kleuren. Op Yahoo is te zien dat het logo, het menu en de Yahoo iconen, zoals het mail icon de paarse kleur gebruikt.

 

Schermafbeelding 2018-12-19 om 11.39.23

 

 

8. Witte kleur

Oké, wit is officieel geen kleur, maar toch gaan we het voor het doel van dit blog even het als een kleur labelen. In de kleuren psychologie wordt wit meestal gepaard met onschuldigheid, goedheid, schoonheid en nederigheid. De gevoelens die aan deze kleur gekoppeld zijn niet over de hele wereld hetzelfde, een aantal bevolkingsgroepen hebben een ander beeld over deze gevoelens. Ook de kleur wit heeft een negatieve kant. Namelijk het gevoel van steriliteit en kou. Het is op alle webshops de meest gebruikte kleur. Meestal wordt deze kleur gebruikt voor de achtergrond van producten foto's. Je pagina's zullen waarschijnlijk een witte achtergrond hebben met daarop zwarte tekst. Dit is de beste kleurencombinatie om een goede leesbaarheid te creëren. 

 

Wit is één van de kleuren die ASOS en Adidas in hun marketing gebruiken. Op de website van ASOS zijn de woorden in de header, het logo en de achtergrond wit. Wanneer de achtergrond grijs of zwart is, is de tekstkleur wit. Wanneer de achtergrond wit is, is de tekst zwart. Op de webshop van Adidas is het bovenste menu zwart. Het witte logo helpt met het maken van contrast. Omdat de achtergrond wit is, hebben ze gekozen om grijs te gebruiken als achtergrond van hun producten foto's. Veel Brands die wit als centrale kleur gebruiken maken ook gebruik van zwart en grijs.

 

Schermafbeelding 2018-12-19 om 11.13.39

 

 

9. Zwarte kleur

Ook zwart is officieel geen kleur, maar om de informatie op een makkelijke manier over te brengen noemen we het nu even een kleur. Zwart is een populaire kleur in de verkoop. In de kleuren psychologie staat zwart voor mysterie, macht, elegantie en verfijning. Daarnaast kan de kleur ook emoties van somberheid en woede oproepen. Veel winkels in de mode branche hebben zwart in hun logo's gebruikt. Zwart is ook populair voor teksten om dat het erg makkelijk te lezen is. Sommige brands kiezen er voor om zwart-wit foto's te gebruiken voor bijvoorbeeld lifestyle banner afbeeldingen of iconen om zo een bepaalde toon te creëren voor hun website.

 

Zwart is een kleur die bedrijven als Chanel en Nike gebruiken. Chanel gebruikt zwart voor hun logo en heeft een aantal zwart-wit afbeeldingen op hun website om vastigheid te creëren. Zodra je hun website bekijkt, zie je een dik zwart menu verschijnen.  Ze gebruiken zwarte tinten in hun teksten en in hun afbeeldingen. Het valt ook op dat hun call to actions ook zwart zijn. Veel verkopers, met name die in de mode branche, gebruiken zwarte call to actions die mooi in contrast zijn met witte achtergronden. Nike gebruikt ook de zwarte, witte en grijze tinten voor zijn website. Het logo en de tekstkleur van Nike zijn door de hele website zwart. Dit maakt het makkelijk te lezen. Net zoals Chanel, zijn de call to actions van Nike ook zwart wat de aandacht goed op de koop knoppen richt.

 

Schermafbeelding 2018-12-19 om 11.10.46

 

 

10. Grijze kleur

Volgens de kleuren psychologie, staat de grijze kleur voor neutraliteit en balans. De betekenis van deze kleur komt waarschijnlijk van het feit dat de kleur tussen zwart en wit in staat. Helaas draagt, net zoals alle andere kleuren, ook grijs een aantal negatieve gevoelens met zich mee. Dit zijn onder andere depressiviteit en verlies. De afwezigheid van kleuren laat deze kleur een beetje grauw over komen. Grijs kan gebruikt worden als tekstkleur, header, afbeeldingen en zelfs producten.

 

Apple is een goed voorbeeld van een bedrijf dat grijs in zijn branding gebruikt. Bovendien zijn veel van de laptops grijs of zilver, omdat de natuurlijke kleur niemand weg jaagt. Op hun website gebruiken ze de kleur voor hun menu om een goed contrast te maken met hun logo. Anderzijds zie je dat ze door de rest van hun websites een balans van wit, zwart en grijs gebruiken wat er voor zorgt dat de website een strakke look behoud.

 

Schermafbeelding 2018-12-19 om 11.22.36

 

 

11. Bruine kleur

Bruin is een aarde-achtige kleur. Het is namelijk ook de kleur van de aarde, hout en steen. Dus natuurlijk gezien is de psychologie achter deze kleur dat het voor een comfortabel, veilig en een solide gevoel geeft. In de marketing zal je opvallen dat bruin vooral gebruikt wordt voor natuurlijke producten en voedsel. Bruin is een kleur dat zich laat zien in logo's, banners, afbeeldingen en soms zelfs tekst, afhankelijk van de achtergrond kleur.

 

UPS is een goed voorbeeld van een brand dat gebruik maakt van de gevoelens die de bruine kleur je geeft. Op hun website zie je dat het bruin in het logo de bruine kleur van het menu versterkt. Je ziet ook dat UPS goed gebruik maakt van andere bijpassende kleuren, zoals geel en groen, welke allemaal natuurlijke elementen bevatten. Geel kan bijvoorbeeld voor de zon staan en groen kan voor de natuur staan. Dit geeft UPS uiteindelijk een veilige, betrouwbare en solide imago, wat precies is wat je zou kunnen verwachten van het bedrijf.

 

Schermafbeelding 2018-12-19 om 11.34.14

 

 

Conclusie 

kleuren_psychologie

 

Nu je een duidelijk beeld hebt van wat de psychologie achter kleuren is en wat voor betekenis de meest standaard kleuren hebben, is het tijd om ze toe te passen op jouw website. Omdat veel branches de standaard kleuren hanteren, zoals blauw voor gezondheidszorg, is het niet verplicht om die regels altijd aan te houden. Overweeg om kleuren te gebruiken die jouw gebruikers de gevoelens geeft die jij wilt overbrengen met jouw bedrijf.

 

Wil je meer weten?

 

10 gouden tips voor de perfecte branding!

of 

Lees alles wat je moet weten over jouw branding

of

lees alles waar je rekening mee moet houden bij het maken - of laten maken - van jouw website

Abonneer hier!

Recente Blogs